samochód
Porady

Rozrząd – najczęstsze usterki

Silnik samochodowy zawiera w sobie szereg komponentów, które poruszają się z ogromną szybkością. Wał korbowy, wałek rozrządu, tłoki, zawory, czy drążki muszą doskonale ze sobą współgrać, aby samochód mógł bezproblemowo pokonywać kolejne kilometry. Jakiekolwiek rozregulowanie tempa może spowodować poważną usterkę. Z tego właśnie powodu układ rozrządu jest niezwykle ważny. To dzięki niemu możliwa jest współpraca pomiędzy poszczególnymi elementami.

Czym tak właściwie jest rozrząd i jak działa?

Rozrząd to jeden z wielu układów znajdujących się pod maską samochodu. Jego główną i najważniejszą rolą jest sterowanie zaworami za pomocą popychaczy i wałków rozrządu. Interakcja polega na tym, iż wcześniej wspomniany wałek rozrządu jest połączony z wałem korbowym. Obydwa elementy ściśle ze sobą współpracują, ale należy wiedzieć, iż wał korbowy obraca się dokładnie dwa razy szybciej. Dzięki temu możliwa jest synchronizacja silnika, która w dużym skrócie polega na tym, że zawory otwierają się i zamykają w odpowiednim czasie.

Aby dwa elementy samochodu mogły wykonywać wspólną pracę, muszą być ze sobą trwale połączone. W samochodach osobowych dzieje się to najczęściej za pomocą kół zębatych, łańcucha lub paska rozrządu. Każdy z nich ma przekazywać napęd z wału korbowego na wałek rozrządu, który może być umieszczony pomiędzy zaworami lub nad nimi. Prawidłowo pracujący rozrząd odpowiada za napełnianie mieszanki paliwowo-powietrznej, przy jednoczesnym usuwaniu spalin. Rola tego układu jest niezwykle ważna, bo nawet minimalne odchylenia od normy mogą oznaczać poważne problemy z naszą jednostką. Rozrząd ma też istotną rolę w dbaniu o silnik, a konkretniej pomaga w odprowadzaniu ciepła i smarowaniu poszczególnych komponentów. Dzieje się tak, gdyż napęd w postaci łańcucha lub paska napędza także pompę wody i oleju.

Usterki związane z rozrządem

Większość mechaników jest zdania, że rozrząd na pasku powinien być wymieniany profilaktycznie co 3-5 lat, bo jak każdy inny materiał kauczuk jest także narażony na uszkodzenia eksploatacyjne. Nieco inaczej sprawa wygląda w przypadku rozrządów napędzanych na łańcuchu. Kiedyś popularna była opinia, iż jest to materiał wieczny, ale szybko okazało się, że jest to mit. Faktem jest jednak to, że jego wytrzymałość znacznie przewyższa pasek i jeden łańcuch może przejechać nawet 200-300 tysięcy kilometrów. Jednakże im dłużej pracuje, tym częściej powinniśmy się mu przyglądać. Warto zawczasu zadbać o wymianę, bo mechanizm ten ze względu na stopień skomplikowania unieruchamia pojazd i w przypadku poważnej awarii naraża nas na duże koszty, bo może prowadzić do całkowitego zniszczenia silnika.

Zazwyczaj winnym jest sam kierowca, który zaniedbał wymianę, ale zdarzają się też sytuację, kiedy to świeżo wymieniony rozrząd odmawia posłuszeństwa. Taka awaria może być związana z niewspółosiowością koła pasowego. Przedwczesne problemy mogą być także skutkiem nieprawidłowego ustawienia napięcia paska rozrządu. Zarówno za niskie, jak i za wysokie naprężenie może nie tylko drastycznie zmniejszyć żywotność układu, ale także zniszczyć jego elementy, między innymi pompę wody czy też napinacze. Rzadszym, ale wciąż występującym problemem jest niewłaściwe smarowanie łańcucha. Oczywiście potencjalna usterka może być także związana z wystąpieniem błędów montażowych. Najczęstszym z nich jest nieprawidłowe ustawienie kół zębatych, co skutkuje nierówną pracą całego układu.

Co zrobić z uszkodzonym rozrządem

Tego typu awaria może przytrafić się każdemu kierowcy, ale najważniejsze jest nieignorowanie pierwszych objawów. Jeżeli podczas jazdy czuć, że auto pracuje inaczej, spadła jego moc lub wydaje charakterystyczne odgłosy stukania spod maski, to bardzo prawdopodobne, że mamy problemy z łańcuchem. Pasek rozrządu nie daje tak jednoznacznych objawów, dlatego też powinniśmy jeszcze dokładniej pilnować odstępów pomiędzy wymianami. Odkładanie wizyty u mechanika może skończyć się nawet całkowitym zniszczeniem silnika, dlatego też warto jak najszybciej oddać swoje auto do sprawdzenia i ewentualnej wymiany. Koszt takiej operacji zależy od rodzaju silnika, ale z całą pewnością nieopłacalne jest oszczędzanie na niej. Warto zadbać o to, aby cały układ został wymieniony wraz z napinaczami i pompą wodną. Aby zorientować się jakie warsztaty oferują swoje usługi w ramach tej naprawy, wystarczy wpisać w wyszukiwarkę rodzaj usterki i nazwę miasta. W tym przypadku będzie to wymiana rozrządu Białystok. Dobrze wykonany serwis to gwarancja spokoju na najbliższe lata, a przecież dbając o stan techniczny pojazdu, dbamy także o swoje bezpieczeństwo.